Spring naar de content

Depressie

Mensen met een depressie of depressieve stoornis voelen zich het grootste deel van de dag lusteloos en somber.

Wat is een depressie?

Mensen met een depressie of depressieve stoornis voelen zich het grootste deel van de dag lusteloos en somber.

Iedereen voelt zich wel eens lusteloos of neerslachtig. Het is heel normaal dat je je somber voelt als je te maken hebt met tegenvallers of problemen in het leven, vaak gaan die gevoelens na een tijdje vanzelf weer over. Mensen met een depressie of depressieve stoornis voelen zich langere tijd achtereen het grootste deel van de dag somber. Dat gevoel heeft een sterke invloed op hun functioneren.

Oorzaken van een depressie

Er zijn meerdere oorzaken bekend voor het ontstaan van een depressie. Vaak is het een combinatie van factoren:

  • erfelijke aanleg;
  • een verstoorde stofwisseling in de hersenen;
  • een periode met veel stress of tegenslag;
  • geldproblemen;
  • moeten zorgen voor een naaste met problemen;
  • een slechte gezondheid;
  • een traumatische gebeurtenis;
  • problemen in je sociale omgeving of gemeenschap.

Dit kun je doen tegen depressieve gevoelens

  • Praat erover! Een op de vijf vrouwen en een op de tien mannen krijgt ooit in haar/zijn leven een depressie. Depressies komen veel voor, je hoeft je dus niet te schamen. Praten geeft verlichting en het kan je helpen om oorzaken en oplossingen te vinden.
  • Een goed dag- en nachtritme is cruciaal. Zorg dus voor regelmaat: sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd naar bed.
  • Beweging heeft een bewezen positief effect. Ga elke dag een stuk fietsen of wandelen, daardoor slaap je bovendien beter.
  • Zoek mensen op, ook al heb je geen zin. Kies voor momenten en situaties die je aankunt.

Dit kun je doen om iemand met depressieve gevoelens te helpen

  • Je helpt het meest als je gewoon luistert en probeert te begrijpen wat de ander doormaakt; zelfs als iemand kwaad op je wordt. Advies geven, iemand geforceerd opvrolijken, of de gevoelens ‘wegpraten’ werken averechts.
  • Laat merken dat de ander op je kan rekenen. Bel regelmatig of ga op bezoek. Dat helpt, ook al laat de ander dat niet meteen blijken.
  • Ga iets gewoons doen, zoals wandelen of winkelen. Niet vragen, maar dóen.
  • Bied praktische hulp in huis aan, als iemand daar te weinig energie voor heeft.
  • Er is goede hulp voor mensen met depressieve gevoelens, maar de drempel om zelf hulp te vragen is vaak hoog.  Stimuleer de ander om (eventueel samen) naar de huisarts te gaan.
  • Aarzel niet als je denkt dat iemand een einde aan zijn leven wil maken. Bel de huisarts, 113 of – bij spoed – 112.
  • Zoek zelf steun als het je teveel wordt.

Meer informatie

 

Hoe herken je het?

Mensen met een depressie voelen zich vrijwel dagelijks somber of verdrietig. Ze hebben geen interesse meer in dingen die ze eerder leuk vonden. Vaak verandert hun slaap- en eetpatroon en hebben ze minder energie. Ze zijn prikkelbaar, hebben last van concentratie- en/of geheugenproblemen en besluiteloosheid. Ze voelen zich vaak waardeloos of buitensporig en onnodig schuldig. Ze denken regelmatig aan de dood of zelfdoding, soms doen ze een poging daartoe. Als jij of je naasten je hierin herkennen, kan dit een reden zijn om hulp te zoeken. De huisarts kan je doorsturen naar een specialist, die een diagnose kan stellen en je een passende behandeling kan aanbieden.

Hoe kan GGz Breburg je helpen?

Met de juiste behandeling kun je herstellen en ervoor zorgen dat jouw klachten je leven zo min mogelijk belemmeren. Als de diagnose is gesteld, stellen we samen met jou een plan van aanpak op. Hierin staat wat wij én jij gaan doen om je situatie te verbeteren. We richten ons niet alleen op therapie of medicatie, maar ook op het hervinden van zin en plezier in je leven. Jouw wensen en mogelijkheden staan centraal; wij zetten ons met hoofd, hart en handen voor je in. Deze behandeling(en) bieden wij meestal aan bij een depressie:

Activerende, steunende en structurerende behandeling Baby KOPP (Kinderen van ouders met psychiatrische problematiek) Cognitieve gedragstherapie (CGT) Dynamische interpersoonlijke therapie (DIT) Gedragstherapie Interpersoonlijke psychotherapie (IPT) Non-verbale therapie Ondersteuning voor naasten / familie Psychoanalytische psychotherapie Psycho-educatie Schematherapie Second opinion Supportieve coaching

Waarom GGz Breburg?

Wij geven je hoop! Samen werken we aan behapbare doelen, die (opnieuw) betekenis geven aan je leven en je helpen in je herstel. Zo verandert je psychiatrische kwetsbaarheid van ‘te groot om te overzien’ in ‘klein genoeg om mee te leven’.

Breburg logo
Cookies op GGzBreburg.nl

GGz Breburg is wettelijk verplicht om u toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en u te informeren over het gebruik daarvan op de site.

ggzbreburg.nl gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website;
  • de integratie van sociale media;
  • het verzamelen en analyseren van statistieken.

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via ggzbreburg.nl en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer op onze cookiepagina.